Waa ilmo dhega adag. Waan
kari wayey. Waa uu qaylo iyo qaxar badan yahay, waa cannaad, waa beenaale.
Basarxumada waa uu la soo dhashay. Ma garanayo cidda uu dabeecad xumada ka
raacay....
Eraydan iyo qaar kale oo badan waa kuwo
aynnu maalin walba ka maqalno haweenkeena oo khaatiyaan ka taagan barbaarinta
iyo edbinta ubadka. Maqaalkan hoose waxa aynu ku eegi doonaa sida ugu fiican ee
loo barbaariyo ubad wanaagsan oo waalid adeec ah.
Hooyo sidee ayaad ula dhaqantaa
ilmahaaga marka aad cadhaysan tahay, faraxsan tahay, markaad ciqaabayso iyo
markaa aad abaalmarinaysoba?
ma ka fikirtay sida aad rabto in uu
noqodo ilmaahagu, inta aad indha isku qabtay ma sawirtay ilme wanaagsan oo dad
iyo duunyaba u roon? Ma waanisaa oo ma u sheekaysaa amase a la sheekaystaa ilmaahaga?
Ma kobcisaa garaadka ilamaahaga sida aad
jidhkiisaba u koriso mase ogtahay inta aad raashin siiso in leeg ama ka badan
oo quudin ah ay u baahan tahay maskaxada ilmuhu?
Ilmuhu waa iniin, ogowoo inin kastaan
waxa laga intifaacsaad haddaba inta loo
dadaalo ee la daryeelo. Ma maqashay qof ku yidhi saxare ayaan
iniin ku aasay, inaan waraabiyo in aan daryeelana la iguma oga haddan waxa aan
ka rabaa in aan ka helo maxsuul badan!
Ubadkeenna haddii aynaan dareeylin oo
diinta, dadnimad iyo dabci wanaaga ku abbabin waxa hubaal ah in akhlaaq iyo edebiba meesha ka bixi doonaan oo
aynu noqon doonno dad caawan ah oo aan waxba is waydiin, lahayna qawaaniin bulsheed kala hagta oo kala meelaysa.
Haddii aad u eegto heerka akhlaaq
xumada ee bulshadeena, waxaad fiirisaa uun wadooyinka: waxa xashiish quban,
waxa biyo uskag ah laamida qulqulaya, waxaa xaafad deyr iyo docba leh
dhagaaxaaan hor tulaan. Dadka wadada ku dhex ganacasanay, sida aan xaywaanka wax naxariis ah loogu hayn, sida aan qofka
buka, waayeelka iyo ka taagta darantoon loogu naxariisanayn. Sida uu qofkii
waalnaa u uga amaan wayey kii miyirka qabay, waxa dhagax dhacay ee dad an waxba
galabsan la shiidayo.
Sida ardaygii kursigiisi iyo miiskiisi
looga ilaalinayo, sida dadka oo dhammi ay sharciga u jabiyaan, kooda sharciga
fuliyan loola yaabo looguna qaato in uu yahay qof waalan oon maan iyo miyirtoon qabin, sida
dadka oo dhammi ay tuugada iyo musuqmaasuqa isugu tilmaaman ee ay walib isugu
garab siiyaan.
Dadku waxay ay xawaanka kaga duwan
yihiin waa fikirka iyo garashada laakiin,haddii labadaa la waayo ogow dadku xaywaanka wuu ka xagjiraa.
Xaywaanada qaarbaa rabaysam oo inta kaynta laga soo qabto la rabeeya lagan
dhigaa kuwo u dhaqma sida dab joogta oo kale xaga akhlaaqad iyo habdhaqankab,
rabaynta xaywaanadaasi waxa ay qaadataa muddo kooban laakiin rabaynta iyo
edbinta Ibnu Aadamku waa ta ugu muddada dheer tusaale fudud: maalintii aad
dhalatay ilaa maanta wax ayaa lagu barayaa, subax noolba wax baa laguu
sheegay, wakhtigaaga intisii badanayd dugsi, malcaamad iyo goob waxbarasho
aayaad ku qaadatay. Iyada oo rabbaynta insaanku sidaa u wakhti dheer tahay ayaa
haddana u gafaf badan yahay.
Bulshadeenu waxa ya u baahan tahay in
dhammaanteed loo sameeyo dhaqan celin xaga akhlaad ah, taas oo inoo sahli karta dib ula soo noqoshad edaabtii
inaga ambatay amase abuurista waxyaabo in kala hagi kara. Baabuurta waxa kala haga taarfi ummaddana wax kala haga akhlaaqda, haddii ay akhlaadu meesha ka baxdana
shilka/isku dhaca dadka dhexdooda ka dhacaya ayaa badanaya.
Akhlaaqdu waa waxa kaliya ee qiimaha u yeela nolosha,jiritaanka
iyo isfahanka ummadda dhexdeeda. Ogowoo haddii ay akhlaaqadu meesha ka baxdan
waxa meesha ka baxay jiritaankii ummadda. Xagga diinta marka aynu ka eegnan
akhlaaqdu tiir muhiim ayey ka tahay
diinta. Oo waa kii nebigeenii suubaan lahaa “waxa la isoo diray si aan u
dhammaystiro AKHLAAQDA” Waxa inoo cadaatay
qiimaha ay akhlaaqadu leedahay iyo sida muhiimka ugu tahay nolosha
aadamiga’e bal aynu is waydiino sidee ayaa loo heli karaa mujtamac akhlaaq leh, kuna dhaqma adaabta iyo anshax toosan.
Si loo helo mujtamac amase bulsho
akhlaaq fiican, waa in marka hore la helaa qoys akhlaaq wanaagsan oo anshaxa
suuban leh. Waa in la helaa lamaane edebsan oo iyagu akhlaaqada ku dhaqmaya
ilayn qoysku waa udub dhexaadka ummaddu ka soo aasaasantaye.
Waa in ilmaha sida caanaha naaska loogu
anqariyo si la mid edebta iyo akhlaaq wanaagan loogu anqariyaa oo loogu
ababbiyaa. Si taas loo helana marka hore waan in la helaa waalid akhlaaq
wanaagsan, taas caksigeeda haddii la
heli waayo waalid aan iyagu ku dhaqmin
edebta iyo anshax suuban ogow ilmo edebsanna la heli maayo’e. Hooyo iyo Aabe
sidaa naftaad iyo ilmahaagaba u badbaadiso ku barbaari ilmaaga edebta iyo
anshax wanaagsan.
Barbaarinta iyo edbinta ilmaha
wanaagsani waxa ay ka bilaabantaa guriga. Haddaba akhlaaqda iyo habdhaqanka aad
kaga dhaqantaan guriga ayuu ilmuhun dibada ula baxayaa oo bulshada dhexdeeda
kaga dhaqmayaa. Edbinta iyo barbaarinta aad siinayso ilmuhu ha ahaato mid ku
salaysan diinteena suuban.
1. Habdhaqanka wanaagsan
Ku barbaari ilmaaga habka ugu wanaagsan ee
dadka loola dhaqmo, maxaa yeelay berrito dad ay uu dhex gali oo uu la macaanil
doonaa, dadka ka sakowna waxa adkaan doonta inaad dhawr carruura hal guri ku koriso. Haddii aan ilmaha inta uu yaryahay la
barin sida ugu wanagsan ee walaalihii waalidkii iyo dadka kale ee guriga jooga
loola dhaqmo waxa ay keeni kartaa in buuqa iyo iska hor imaadka gurigu bato oo
xad beelo. Xasuusnow inaad ilmaha ula dhaqanto si naxariisleh, in haddii uu
qalad galo aad mariso ciqaab fudud oo aan jidh dil iyo maskax dil toonta ahayn.
Maankan ku hay in cafisku uu yahay kan ugu wanaagsan. Hooyo/Aabe ogow haddii
aanad adigu lahayn habdhaqan iyo akhlaaq suuban inaad ilmo anshax suuban
barbaarisaa waa wax aan la helayn, maxaaa yeelay awlaadu/ubadku waxa ay u
dhaqmaan sida aad u dhaqanto’e uma dhaqmi doonnaana sida aad farto.
2. Ixtiraamaka/ Is qadarinta
Ku barbaari ilmaha ixtiraamka
iyo qadarinta: Ixtiraamka iyo qadarintu kaalin weyn ayey nolosha kaga jiraan.
Ummadda bulshadeedu is qadarin iyo ixtiraamka badan tahay waxa ay ka horumarsan tahay bulshooyinka aan is
qadarin amase is ixtiraamin, qoys kasta oo dhexdooda qadarin iyo is ixtiraam ka jiraana waa ka horeeya oo ka qiimo badan yahay qoyska aanay xubnihiisu is
ixtiraamin. Sida uu inoo sheegay nebigeeni suubanaa(SCW) isaga oo leh “
Ummaddayada ka mid maha ka aan u naxariisan kooda yar, ixtiraamina kooda weyn”.
Ixtiraamka iyo is qadarintu qiimaha ay leedahay halkan ayeynu is fiican uga
dheehan karnaa. Sidaa darteed in ubadkeenna aynu ku barbaarin “IXTIRAAMKA iyo
QADARINTA” waa biyo kama dhibcaan, taas oo badbaado u noqon karta waaritaanka
qoysaskeena iyo ummadeenaba. Hana
moogaan waalid ilmahagu ma samayn doono waxa aad u sheegto’e waxa uu u dhaqmi
doonaa sida uu kaa arko adiga oo u dhaqmay sidaa darteed ha moogan in
gurigaaga aad ka dhigto meel ixtiraamka iyo is qadarinta lagaga dhaqmo.
3.
Sheegista Beenta
Beentu waa shay aad u xun oo dembi ah. Haddab su’aashy
waxa at tahay waalid sidee ayeynu u barbarin karnaa ilmo
runlow ah mase ka dheer sheegista beenta ?
Fikirkaagu waa muhiim
LA SOCO QAYBTA
DAMBE.
Nasra Cali Nuux
Nasra Cali Nuux
No comments:
Post a Comment